Starostlivosť
PONUKA SKUPINOVÝCH PROGRAMOV A AKTIVÍT PRE MATERSKÉ ŠKOLY
1. „Učíme opičku KIKU slušne sa správať“
Cieľ: rozvoj osobnosti dieťaťa (význam hraníc a pravidiel v našom živote, o
ľudských pocitoch)
Pre: deti predškolského veku
Forma stretnutia: skupinová (optimálny počet detí v skupine je 15 – 20), trvanie jedného
stretnutia cca 90 minút, stretnutia sú realizované v priestoroch MŠ
Realizácia: program je rozdelený na 4 stretnutia:
- Kto som (oboznámenie sa s cieľom stretnutí, zoznámenie, akí sme – inakosť, spoločné vlastnosti…)
- Pravidlá a hranice (význam hraníc a pravidiel o našom živote – prečo pravidlá existujú, prečo sú
dôležité, prečo ich musíme dodržiavať a čo sa stane, ak ich porušíme) - Učíme sa ovládať svoj hnev (o ľudských pocitoch – negatívne emócie, ich príčiny a prejavy)
- Radosť, šťastie, úsmev (pozitívne emócie a ich význam a dôležitosť v našom živote)
2. Stimulačný program na komplexný rozvoj osobnosti predškoláka 1
Cieľ: cvičenia zamerané na rozvoj zrakového a sluchového vnímania, jemnej
motoriky, pamäti, pozornosti, myslenia a reči – príprava detí na úspešný štart v škole, prevencia problémov
v učení.
Pre: deti vo veku 6 rokov (predškoláci)
Forma stretnutia: skupinová (optimálny počet detí v skupine je 7 -10), trvanie jedného
stretnutia cca 60 minút, stretnutia sú realizované v priestoroch CPPPaP
Realizácia: Jedno stretnutie týždenne, striedanie individuálnych aj
skupinových aktivít, práca s pracovnými listami, s interaktívnou tabuľou, didaktickými pomôckami.
Individuálna konzultácia s rodičom – odporúčania.
3. Stimulačný program na komplexný rozvoj osobnosti predškoláka 2
Cieľ: rozvíjať fonologické schopnosti detí (fonematické uvedomovanie,
sluchovú pamäť, jazykový cit), myslenie a reč, zrakové vnímanie, jemnú motoriku a grafomotoriku, matematické
predstavy.
Deti budú pozornejšie, sústredenejšie, vnímavejšie, viac motivované pre učenie, dokážu akceptovať
pokyny pedagóga, dodržiavať dohodnuté pravidlá, samostatne plniť predkladané úlohy, vypýtať si pomoc,
vyjadriť svoj názor a spolupracovať v skupinových úlohách.
Pre: deti vo veku 6 rokov (predškoláci) a deti s odloženou školskou dochádzkou.
Forma stretnutia: skupinová (optimálny počet detí v skupine je 3 -4), trvanie jedného
stretnutia cca 60 minút, celkový počet stretnutí je 10, stretnutia sú realizované v priestoroch CPPPaP.
Realizácia: Jedno stretnutie týždenne, striedanie individuálnych aj
skupinových aktivít, práca s pracovnými listami, s interaktívnou tabuľou, didaktickými pomôckami.
Individuálna konzultácia s rodičom – odporúčania.
4. Rozvíjanie fonematického uvedomovania s využitím metodiky D. B. Eľkonina
Cieľ: Nadobudnutie znalostí o jazyku, nadobudnutie spôsobilosti na rolu
školáka, (deti sú pozornejšie, sústredenejšie, vnímavejšie, sú viac motivované pre učenie, majú rozvinutý
jazykový cit, lepšie komunikujú navzájom aj s dospelým v roli učiteľa), prevencia vzniku porúch učenia,
podchytenie tzv. „rizikových detí“ a ich následná individuálna stimulácia.
Pre: Deti vo veku od 5 rokov, optimálne predškoláci s odloženou školskou
dochádzkou, rizikové skupiny detí (s oneskoreným a nerovnomerným vývinom reči, s narušenou komunikačnou
schopnosťou, deti v logopedickej starostlivosti).
Forma stretnutia: skupinová (optimálny počet 2 – 3 deti), trvanie jedného stretnutia 45
minút, stretnutia sú realizované v priestoroch CPPPaP pod vedením špeciálneho pedagóga.
Forma nahlasovania: individuálne zákonným zástupcom dieťaťa.
5. Prednášky / besedy (pre pedagógov, rodičov)
Ich tému si môžete zvoliť podľa aktuálnych problémov a požiadaviek vo Vašej MŠ – my Vám na
inšpiráciu ponúkame nasledovné „osvedčené“ témy:
- Pripravenosť dieťaťa na vstup do školy
- Výchova dieťaťa v rodine
- Problémy v správaní predškolských detí
PONUKA SKUPINOVÝCH PROGRAMOV A AKTIVÍT PRE ZÁKLADNÉ ŠKOLY
1. „Nechajme city plynúť“
Cieľ: lepšie spoznanie seba samého, svojho prežívania, emócií, vlastností,
schopností…
Pre: žiaci 3. a 4. ročníka ZŠ
Počet stretnutí: v 3. ročníku: 10 ( 1x za týždeň 1 vyučovacia hodina), vo 4. ročníku: 10 (
1x
za týždeň 1 vyučovacia hodina)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
2. „Cesta k emocionálnej zrelosti“
Cieľ: odkiaľ a kam smerujeme, závislosť od rodičov verzus osamostatňovanie,
partnerské vzťahy, socializácia, ja ako budúci rodič, riešenie konfliktov, konformita verzus zostať sám
sebou,
vydržať bolesť, strach a nežičlivosť osudu, sympatia a súcit, radosť z dávania bez reciprocity
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí: 10 ( 1 vyučovacia hodina)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
3. „Všetci sme na jednej lodi“
Cieľ: zameranie sa na lepšie sebapoznanie, lepšie poznanie ostatných
spolužiakov, empatiu, asertívne správanie, riešenie konfliktných situácií…
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí: 12 (1x za týždeň 1 vyučovacia hodina)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
4. „Zlepšenie sociálnych vzťahov v triede“
Cieľ: zlepšiť vzájomné vzťahy v triede, akceptácia, empatia…
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí: od 1 do 5 (2 vyučovacie hodiny)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
5. „Prevencia šikanovania a kyberšikanovania“
Cieľ: preventívne pôsobenie v oblasti šikanovania cez rôzne interaktívne
aktivity
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí: od 1 do 5 (po 2 vyučovacie hodiny)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
6. „Prevencia závislostí (fajčenie, alkohol, nelegálne drogy…)“
Cieľ: preventívne pôsobenie v oblasti závislostí cez rôzne interaktívne
aktivity, naučiť žiakov povedať závislostiam NIE
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí: od 1 do 5 (po 2 vyučovacie hodiny)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
7. „Orientácia k zdravému životnému štýlu“
Cieľ: vysvetliť cez interaktívne aktivity, čo je to zdravý životný štýl,
zamyslenie sa nad svojim životným štýlom
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí: od 1 do 5 (po 2 vyučovacie hodiny)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
8. „Kamarátstvo, priateľstvo, zamilovanosť, láska“
Cieľ: vzájomná diskusia o kamarátstve, priateľstve, zamilovanosti a láske
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí: od 1 do 5 (2 vyučovacie hodiny)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať – stoličky do
kruhu
9. „Obchodovanie s ľuďmi / bezpečné vycestovanie za brigádou- prácou do zahraničia“
Cieľ: oboznámiť žiakov s danou problematikou a následne poukázať na možné
riziká, ktoré sú spojené s vycestovaním za prácou do zahraničia
Pre: žiaci 8. a 9. ročníka ZŠ
Počet stretnutí: 1 (2 vyučovacie hodiny)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať, stoličky do
kruhu, interaktívna tabuľa
10. Proforientácia 8
Cieľ: pomôcť žiakom lepšie spoznať svoje silné a slabé stránky, lepšie spoznať svoje
schopnosti, hodnoty a záujmy, zorientovať sa v ponuke stredných škôl, získať lepšiu predstavu, čo jednotlivé
povolania od jednotlivca vyžadujú, t.j. v akom prostredí a aké činnosti sa prevažne vykonávajú, na aké
schopnosti (i povahové vlastnosti) bude toto povolanie klásť nároky
Pre: žiaci 8. ročníka ZŠ
Počet stretnutí, realizácia:
- diagnostika – 1. časť: 1x 3 vyučovacie hodiny (apríl – máj daného školského roka v
8. ročníku) - skupinové stretnutia: v priebehu ďalších mesiacov až do decembra 9. ročníka
pravidelné skupinové stretnutia 1-2x mesačne (aktivity zamerané na voľbu povolania) - diagnostika – 2. časť: 1x 3 vyučovacie hodiny (január v 9. ročníku)
- poradenstvo (záverečné konzultácie, „spätná väzba“ z vyšetrenia) – vo februári /
marci v 9. ročníku; v priestoroch ZŠ, na každého žiaka je vyhradená cca polhodina (tohto poradenstva
sa môžu zúčastniť aj rodičia žiakov).
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať, stoličky do
kruhu, interaktívna tabuľa
11. Proforientácia 9
Cieľ: pomôcť žiakom ujasniť si, aké ďalšie štúdium a povolanie by boli pre nich
najvhodnejšie.
Pre: žiaci 9. ročníka ZŠ
Počet stretnutí, realizácia: ide o „jednorazovú“ aktivitu určenú pre žiakov 9. ročníka,
ktorá
pozostáva z nasledovných krokov:
- diagnostika: 2x po 3 vyučovacie hodiny
- vyhodnocovanie: (trvanie tejto fázy závisí od množstva testovaných žiakov)
- poradenstvo: (záverečné konzultácie, „spätná väzba“ z vyšetrenia) –v priestoroch
ZŠ, na
každého žiaka je vyhradená cca pol hodina (tohto poradenstva sa môžu zúčastniť aj rodičia žiakov)
Na realizáciu potrebujeme: triedu, v ktorej je možné so žiakmi pracovať
12. Efektívne učenie
Cieľ: skvalitnenie procesu učenia sa žiaka, poznanie osobného štýlu učenia,
naučiť sa stratégie efektívneho učenia
Pre: žiaci 2. stupňa ZŠ
Počet stretnutí:realizácia v ZŠ: 3x 2 vyučovacie hodiny alebo realizácia v
CPPPaP: 10 x 1 hodina (= 60 – 90 min), 5 – 10 žiakov v skupine
Realizácia programu:Učenie a čo ho ovplyvňuje – charakteristika procesu
učenia, motivácia, pozornosť, pamäť, potreby (strava, spánok a odpočinok, pracovné prostredie, denný
režim). Domáca príprava – aktivita na vyučovaní, ako si robiť poznámky, zásady domácej
prípravy
(kedy a kde – poradie predmetov – spôsob – postup – práca s textom z učebnice – zvládnutie rozsiahlejšieho
učiva
– učebné štýly); žiaci dostanú aj metodický materiál o správnej domácej príprave. Práca na
sebe –
opakovanie z minulého stretnutia / relaxačné techniky (základné informácie), deň „D“ (večer pred písomkou –
ráno
pred písomkou – počas písomky – núdzový program pri písomke); žiaci od nás dostanú aj pomôcku „Núdzový
program
pri písomke“.Pri realizácii v CPPPaP robíme so žiakmi aj praktický nácvik relaxačných cvičení a techník
napr. na
zvládanie strachu a trémy.
Na realizáciu v ZŠ potrebujeme: triedu, v ktorej je možné pracovať –
stoličky do kruhu, interaktívna tabuľa
13. „Chcete si overiť čitateľské a pravopisné schopnosti vašich žiakov?“
Cieľ: Výkony v čítaní a v pravopise a ich detailný rozbor – odhalia jazykové a
kognitívne schopnosti, ktoré môžu byť zdrojom ťažkostí v čítaní a v písaní.
Pre: všetci žiaci ZŠ od 2. polroka 1. ročníka
Počet stretnutí, realizácia:Ide o jednorazovú skupinovú aktivitu realizovanú v ZŠ.Overenie
je
realizované formou súboru testov, ktoré hodnotia porozumenie čítaného textu v časovo obmedzenom intervale a
do
akej miery a v akej kvalite si deti osvojujú slovenský pravopis v procese vyučovania.Zo skúšky
čítania je možné získať dve skóre.Skóre čitateľského výkonu, ktoré sumárne zahŕňa presnosť čítania
slov, rýchlosť čítania aj úroveň porozumenia, ale neodzrkadľuje tieto zložky samostatne.Skóre presnosti
čítania
vypovedá o úrovni porozumenia, bez ohľadu na rýchlosť čítania.Jednotlivé testy na overovanie
pravopisných schopností sú zamerané vždy na jeden pravopisný jav.Preto je v testoch na zisťovanie
osvojenia každej stratégie väčší počet slov, aby sme zistili, či žiak systematicky ovláda daný pravopisný
jav. V
jednom slove sa môžu stretnúť aj viaceré pravopisné princípy – takéto chyby sú hodnotené
osobitne.Zmyslom interpretácie výsledkov testov je, aby sme prostredníctvom percentilového
hodnotenia porovnali výkony daného žiaka s rovesníkmi, ktorí navštevujú ten istý ročník.
K realizácii potrebujeme: triedu, v ktorej je možné so žiakmi pracovať.
PONUKA SKUPINOVÝCH PROGRAMOV A AKTIVÍT PRE STREDNÉ ŠKOLY
obmedzený.
1. Partnerské vzťahy
Cieľ: oboznámiť študentov s úskaliami partnerských vzťahov a poukázať na rozdiely medzi
prvotnou zamilovanosťou a snahou o funkčný partnerský vzťah
Pre: všetky ročníky SŠ – ideálne miešané skupiny chlapcov a dievčat
Počet stretnutí: 1 stretnutie (2 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: triedu, kde je možné usadiť študentov do kruhu
(možnosť posúvať lavice a stoličky)
2. Šikanovanie (program)
Cieľ: formou zážitkových aktivít naučiť študentov rozpoznávať prvky
šikanovania a znížiť riziko výskytu tohto javu
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: možnosť plnej a skrátenej verzie, Plná verzia: 4 stretnutia ( spolu 8
vyučovacích hodín), Skrátená verzia: 2 stretnutia (spolu 4 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: triedu, kde je možné usadiť študentov do kruhu
(možnosť posúvať lavice a stoličky)
3. Kyberšikana
Cieľ: zvýšiť povedomie o tomto negatívnom sociálno – patologickom jave a
eliminovať jeho výskyt najmä medzi mladými ľuďmi
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: 1 stretnutie (2 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: triedu, kde je možné usadiť študentov do kruhu
(možnosť posúvať lavice a stoličky)
4. Vzťahy v kolektíve – Sociometria (test)
Cieľ: prieskum vzájomných vzťahov v triede
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: 1 vyučovacia hodiny testovanie + 1 vyučovacia hodina vyhodnotenie
K realizácii potrebujeme: menný zoznam žiakov s číslami podľa triednej
knihy pre každého žiaka
5. Asertívne správanie
Cieľ: naučiť žiakov využívať techniky asertívneho správania v komunikácii,
oboznámiť ich s asertívnymi právami človeka
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: 1 stretnutie (2 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: triedu, kde je možné usadiť študentov do kruhu
(možnosť posúvať lavice a stoličky)
6. Efektívne učenie
Cieľ: zefektívniť domácu prípravu žiakov na vyučovanie, oboznámiť žiakov s
novými informáciami, ktoré slúžia ako prevencia pred mechanickým učením sa
Pre: odporúčame 1. a 2. ročník SŠ
Počet stretnutí: 1 stretnutie (2 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: notebook a projektor
7. Liga za duševné zdravie
Cieľ: venovanie sa problematike duševného zdravia a psychohygieny , rozpoznanie, kedy
je
vhodné v prípade ťažkostí vyhľadať odbornú pomoc
- Som normálny? – predostrieť študentom základné informácie o duševnom zdraví, psychohygiene a o
možnostiach odbornej pomoci - Smútok a depresia – správne rozlíšiť medzi bežným smútkom a depresiou ako duševným ochorením
- Priateľov si vyberáme, rodinu nie – rozvíjanie a udržiavanie zdravých vzťahov ako podpora
psychického zdravia
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: 1 beseda (2 vyučovacie hodiny) – možnosť absolvovať ako celok ( všetky
3
témy, t.j. spolu 6 vyučovacích hodín) alebo ako jednotlivé besedy
Možnosť výberu z troch besied: Som normálny?, Smútok a depresia, Priateľov si vyberáme,
rodinu nie
K realizácii potrebujeme: notebook a projektor
8. Poruchy príjmu potravy
Cieľ: základné informácie o možných rizikách nezdravého a neprimeraného
stravovania
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: 1 stretnutie (2 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: notebook a projektor
9. Drogy – beseda
Cieľ: oboznámiť žiakov s rizikami drogovej závislosti, o možnostiach
liečby a pomoci a naučiť žiakov rozpoznať rizikové faktory
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: 1 stretnutie (2 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: triedu, kde je možné usadiť študentov do kruhu
(možnosť posúvať lavice a stoličky)
10. Drogy – TPD (test)
Cieľ: oboznámiť žiakov s rizikami drogovej závislosti, o možnostiach
liečby, pomoci, naučiť žiakov rozpoznať rizikové faktory, zistenie aktuálnych postojov žiakov k
návykovým
látkam
Pre: všetky ročníky SŠ
Počet stretnutí: 1 stretnutie (2 vyučovacie hodiny) + 1 vyučovacia hodina na
vyhodnotenie
K realizácii potrebujeme: triedu, kde je možné usadiť žiakov do kruhu
(možnosť posúvať lavice a stoličky)
11. Obchod s ľuďmi (program)
Cieľ: informovať žiakov o rizikách a následkoch obchodovania s ľuďmi,
naučiť žiakov ako rozpoznať nebezpečenstvo obchodovania s ľuďmi a spôsoby predchádzaniu rizika
Pre: odporúčame 3. a 4. ročník SŠ
Počet stretnutí: možnosť plnej a skrátenej verzie, Plná verzia: 4 stretnutia ( spolu 8
vyučovacích hodín), Skrátená verzia: 2 stretnutia (spolu 4 vyučovacie hodiny)
K realizácii potrebujeme: triedu, kde je možné usadiť žiakov do kruhu
(možnosť posúvať lavice a stoličky) + notebook a projektor
12. Profesijná orientácia (prednáška)
Cieľ: podať informácie žiakom, ktoré im umožnia adekvátnejšie rozhodovanie
pri voľbe vysokej školy
Pre: odporúčame 3. a 4. ročník SŠ
Počet stretnutí: 1 stretnutie ( 1 vyučovacia hodina)
K realizácii potrebujeme: notebook a projektor
13. Profesijná orientácia (testy)
Cieľ: lepšie sa zorientovať v úrovni svojich schopností a prispôsobiť
resp. utvrdiť si voľbu svojho budúceho štúdia
Pre: odporúčame 3. ročník SŠ, príp. 4. ročník začiatkom 1. polroka, resp. 2. ročník v
prípade potreby voľby voliteľných predmetov
Počet stretnutí: 1 stretnutie (3 vyučovacie hodiny) + cca 10 minút na každého žiaka na
vyhodnotenie
K realizácii potrebujeme: maximálne 15 žiakov v jednej triede (možno
testovať 3 skupiny naraz), ideálne sedenie – 1 žiak v lavici, nutnosť vyplneného a podpísaného
informovaného
súhlasu, žiaci musia byť motivovaní, na testovaní by sa mali zúčastniť z vlastného rozhodnutia, každý
žiak si prinesie na testovanie modré pero a ceruzku!